Kilo Ver

Teff Tohumu Nedir? Teff Tohumunun Faydaları Nelerdir?

Teff Tohumu Nedir?

Teff, Eragrosteae familyasına ait ve Chloriodideae alt familyasında bulunan, dengeli bir aminoasit içeriğine sahip, esansiyel yağ asitlerini, mineralelleri, vitaminleri, polifenolleri ve fitokimyasal maddeler içeren zengin bir besin kaynağı olan, tahıl türlerinden biridir. Aynı zamanda yüksek protein ve kalsiyum içeriğine sahipken, glüten içermiyor.

Teff, Kuzey Afrika’ da kuzey Etiyopya’ da dağlık alanlarda yetişen çayırgüzeli adlı bir bitkinin çeşididir. Yazlık bir bitkidir ve her türlü toprağa uyum sağlama potansiyeline sahiptir. 90-100 gün gibi kısa bir sürede hasat edilebiliyor olması üretimi açısından kolaylık sağlıyor. Bu yüzden ülkemizde yeni yeni tarımı yapılmaya başlanan ürünler arasında yer alıyor.

Teff Tohumunun Diğer Tahıllardan Bir Farkı Var mı?

Teff, tam tahıl olarak tüketilebilir ve bu özelliği ile buğday, mısır ve arpa gibi diğer tahıllara oranla daha yüksek besleyici özelliğe sahip. Glüten içermiyor oluşu da bazı tahıllara göre teffe artı özellik kazandırıyor. Fakat diyet lif içeriğine baktığımızda çok büyük, olumlu bir farkı bulunmuyor. Hatta buğday ile kıyaslandığında tefin lif içeriği daha düşük olduğu gözlemleniyor.

Protein içeriği açısında  diğer tahıllarla arasında çok büyük bir fark bulunmuyor fakat teff, içeriğinde bütün esansiyel aminoasitleri içeren bir yapıya sahip.

İçeriğindeki yağların büyük bir kısmını doymamış yağ asitler oluşturuyor bu da bize sağlık açısından avantaj sağlıyor.

Teff, mineral açısından diğer tahıllara kıyasla daha zengin bir içeriğe sahip. Vitamin açısından ise yüksek oranda riboflavin ve B6 vitamini içeriyor.

Teffin içerdiği lipitlerin büyük çoğunluğunu doymamış yağ asitlerinin oluşturması, sağlık açısından avantaj sağlıyor.

Teff Tohumunun Sağlık Üzerine Etkileri

 1. Kolesterol seviyesini düzenleyip ve kan şekerini dengeleyip, sindirim sistemine katkıda bulunabilir.

Teff, diğer tahıllara kıyasla daha fazla miktarda diyet lif içeriyor. İçeriğindeki yüksek lif sayesinde de kan şekerini düzenliyor ve sindirim sistemimize katkıda bulunup, daha rahat tuvalete çıkmamıza yardımcı oluyor.

2. Çölyak hastaları için tüketime uygundur!

Teff, içeriğinde glüten bulunmamasından dolayı, çölyak hastaları için tüketilebilir tahıllar arasında yer alıyor.

3. Kardiyovasküler hastalıklara, kansere, enflamatuar ve otoimmün hastalıklara karşı koruyucu etki gösterebilir.

Omega-3 ve sağlıklı yağ asitleri içeriğiyle bazı tahıllara kıyasla tef daha yüksek içeriğe sahiptir. Bu sayede de kardiyovasküler hastalıklara, kansere, enflamatuar ve otoimmün hastalıklara karşı koruyucu etki gösterebilir.

4. Teff tohumu kalsiyum, demir ve çinko içeriğiyle genel sağlığı ve bağışıklığı destekleyebilir.

Teff, yüksek miktarda kalsiyum ve demir içeriyor. Bildiğiniz gibi kalsiyumun kemik sağlığını destekleyici etkisi bulunuyor.

Demir minerali vücudumuzda enerjinin üretimi için kanda oksijen taşımaya yardımcı olur. Teff aynı zamanda, yüksek demir içeriği ile de yorgunluğa karşı etkilidir.

Ayrıca yapılan bazı araştırmalara göre teff, yulaf ve sorguma göre daha yüksek miktarda çinko içeriyor. Çinko içeriği ile de bağışıklık sistemimizi destekliyor.

Oksidatif strese karşı koruyucu etki gösterebilir.

Oksidatif stres hücrelerimizin daha hızlı yaşlanmasına ve hücrelerin yaşam süresinin kısalmasına sebep olabiliyor. Teff, yüksek polifenol içeriği sayesinde vücudu oksidatif stresin olumsuz etkilerinden koruyor.

Teff Tohumu Nasıl Tüketilir?

Tef tohumunu bir kase yoğurtla karıştırarak tüketebilirsiniz.

Eğer sade tüketmek isterseniz 2 yemek kaşığı(1 porsiyon) tefi üzerini biraz su geçecek kadar bir tencerede pişirebilirsiniz. Su kaynamaya başladığında ocağın altını kapatıp 10-15 dk demlendikten sonra tüketebilirsiniz. Bu şekilde pişirdiğiniz tefi aynı zamanda salatalarınıza da ekleyip tüketmeniz mümkün.

Teff Tohumu Çayı Sağlığa Zararlı mı? Teff Tohumu Çayı Zayıflatır mı?

Yakın zamanlarda teff tohumu çayında sibutramin maddesi bulunduğun ve bu yüzden zararlı olduğu hakkında haberleri görmüş olabilirsiniz. Bu maddenin zayıflama üzerine olumlu etkileri mevcuttur. Fakat sibutramin maddesinin uykusuzluk, ağız kuruluğu, kabızlık, kalp krizi riski ve inme gibi yan etkileri olduğu gözlemlenmiştir. Kalp krizine sebep olabileceğinden dolayı ülkemizde bu maddenin kullanımı yasaklanmıştır.

Tef tohumu çayı zayıflatır mı sorumuza gelecek olursak, bu çayın içerisinde sadece tef tohumu bulunmamakla beraber ödem atmaya yardımcı olabilecek destek maddeler bulunuyor. Bu sayede, çayı tükettiğinizde zayıflamanıza yardımcı olabilir.

90Fit Not: Teff tohumu ve teff çayı tüketiminde güvenilir markaları tercih etmeye özen gösterin.

Teff Tohumu Zayıflatır mı?

Tef tohumunu beslenme planınıza dahil etmek, içerisindeki protein miktarından dolayı sizin daha uzun süre tok hissetmenizi sağlayabilir. İçerisindeki sağlıklı yağ asitleri ile yağ metabolizmanıza katkıda bulunacaktır. Fakat unutulmamalı ki nasıl hiçbir gıda direk kilo aldırmıyorsa zayıflatmaz da.

Teff Tohumunu Tüketmek Olmazsa Olmaz mı?

Hayır. Besin değeri yüksek ve glüten içermiyor oluşu bir artı olabilir fakat Afrika kökenli bir besin olduğu için daha hızlı ulaşabileceğiniz ülkemizde üretilen buğday, yulaf gibi kaynakları tercih edebilir ve teff tohumu yerine tüketebilirsiniz. Aslında tef tohumu buğday, yulaf gibi tahıllara alternatif olarak kullanılabilir. Fakat glüten ile alakalı bir sağlık probleminiz bulunuyorsa beslenme programınıza dahil edebileceğiniz güzel bir alternatif olabilir.

Sevgiler 😊

Stj. Dyt. Çağla Duygu Göç

 

KAYNAK:

https://www.researchgate.net/profile/Osman_Kilincceker/publication/335233645_Some_Properties_of_Teff_Eragrostic_Tef_and_Its_Usage_in_Foods/links/5d5a343692851cb74c76097a/Some-Properties-of-Teff-Eragrostic-Tef-and-Its-Usage-in-Foods.pdf

http://www.igdir.edu.tr/Addons/Resmi/announc/4455/2016-V6-I4-181-186.pdf

http://dogadergi.ksu.edu.tr/tr/download/article-file/480800

https://www.actascientific.com/ASMS/pdf/ASMS-02-0142.pdf

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir