Blog

Sürdürülebilir Yaşam için Sürdürülebilir Beslenme

surdurulebilir-beslenme-nedir

Herkese merhaba. Şu sıralar sürdürülebilir beslenme kavramını daha da sık duymaya başladık değil mi?  Bu yazımızda sağlıklı ve sürdürülebilir beslenme nedir, 21. yüzyılda sürdürülebilir beslenme nasıl olmalı, sürdürülebilir diyetler hangileridir gibi konulara ve bu konularla ilgili yapılmış son araştırmalara birlikte göz atalım istedik. Şimdiden keyifli okumalar 🙂

Sürdürülebilir Beslenme Tanımı

2018 yılında yayınlanan rapora göre Dünya genelinde her 8 kişiden 1’inin açlıkla mücadele ediyor. Dünyada 1 milyar insan açken, 2 milyara yakın insan gereğinden daha fazla besleniyor. Öte yandan her yıl 1.3  milyar ton yiyecek çöpe atılıyor. Bu yiyeceklerin yaklaşık yarısını meyve ve sebzeler, %30’unu ise tahıl kaynakları ile et ve süt ürünleri oluşturuyor.

İşte bu noktada sürdürülebilir beslenme kavramı ortaya çıkıyor. Sürdürülebilir beslenme, güvenilir ve sağlıklı yiyeceklerin ekonomik ve kültürel olarak ulaşılabilir olmasını destekleyen, gıda güvenliğine önem veren,  gelecek nesiller için evrenin tüm kaynaklarını  koruyan bir yaşam şeklidir.

Sürdürülebilir Beslenme ve Sürdürülebilir Diyet Nasıl Olmalı?

Peki sürdürülebilir beslenme nasıl olmalı? 2019 yılında, 16 ülkeden 37 önde gelen bilim insanının oluşturduğu The Eat-Lancet Komisyonu tarafından yayınlanan araştırma sonuçlarına göre sürdürülebilir bir yaşamdan bahsedilebilmesi, yeterli ve dengeli beslenmeye dayanıyor. Bunun için de meyve, sebze, kuruyemiş ve tam tahıllıların tüketiminin arttırılması, rafine şeker, basit karbonhidrat ve kırmızı et tüketiminin ise azaltılması gerektiği vurgulanıyor. Komisyon,  2050 yılına gelindiğinde dünya nüfusunun 10 milyara ulaşılacağı düşünüldüğünde, bu nüfusu beslemenin en iyi yolunun bitkisel kaynaklı beslenmek olduğunu belirtiyor.

Az önce yukarıda bahsettiğimiz beslenme modeli size de tanıdık geldi mi? Evet doğru tahmin ettiniz! Akdeniz diyeti veya vejetaryen beslenme sürdürülebilir yaşam modeline en uygun diyetler.

Sürdürülebilir Beslenme İlkeleri

İdeal kiloyu korumak için fiziksel aktivite yapmak ve rafine şeker, basit karbonhidrat, trans yağ, yüksek tuz içeren yiyeceklerden uzak durmak. Böylece ideal kiloyu koruyup ihtiyaçtan  fazla besin tüketmeyerek, dünyadaki gıda yetersizliğine ilave yük yaratmamak,

Her 1 kilo et üretmek için 15 bin litre su gerektiğinden, su kaynaklarını korumak için kırmızı et ve işlenmiş ürünlerin tüketimini azaltmak,

Et üretimine kıyasla her 1 kilo sebze üretimi için yaklaşık 322 litre, meyve üretimi için ise 962 litre su kullanılıyor. Bu nedenle su kaynaklarını daha çok korumak için meyve-sebze, tam tahıl, kurubaklagil gibi bitkisel yiyeceklerin tüketimini arttırmak,

Meyve ve sebzeleri mevsimine uygun tüketmek,

Canlı balık türlerini korumak için balığı sezonunda tüketmek,

Doğaya bırakılan atık madde miktarını azaltıp, doğal kaynakları korumak için geri dönüştürülebilir ürünleri tercih etmek,

Gereğinden fazla yemek tüketmemek/çöpe atmamak,

Yiyecekleri doğru koşullarda saklayıp çabuk bozulmalarını, dolayısıyla İSRAFI önlemek olarak sıralayabiliriz.

Peki size bir sorum var. Diyelim ki kendine iyi bakan ve günlük olarak almanız gereken karbonhidrat, protein ve yağ gibi besin ögelerine dikkat eden birisiniz. Aynı zamanda sürdürülebilir beslenmenin önemine inanıyorsunuz.  Yine diyelim ki diyet listenizde elma var ama evinizde elma dışında farklı meyve de var. Bu durumda diğer meyvelerin bozulup çöpe gideceğini bildiğiniz halde gidip elma mı alırsınız? Yoksa elma yerine porsiyon kontrolüne dikkat edip diğer meyveleri mi tercih edersiniz? Peki ama hangilerini? İşte size hangi besin yerine diğer hangi besini kullanabileceğinizi gösteren pratik değişim tablosu!

Pratik Besin Değişim Tablosu

besin-degisim-tablosu besin-degisim-listesi besin-degisim-listesi

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir