Kilo Ver

Stres Vücuda Neler Yapar? Stresi Azaltmanın Doğal Yolları

Son zamanlarda kendinizi aşırı stresli ve kaygılı mı hissediyorsunuz? Yalnız değilsiniz! Özellikle mevsim geçişlerinde çoğu kişide duygu durumunda değişiklik ve stres/kaygı seviyesinde artış  görülebiliyor. Bu nedenle yazımızda sizler için stres nedir, stres nedenleri, stres belirtileri, strese ne iyi gelir, stres nasıl geçer, stresi azaltmanın doğal yolları gibi konulara değindik.

Şimdiden keyifli okumalar 🙂

Stres Nedir?

Stresi en basit şekilde vücudumuzun olaylara verdiği tepki olarak yorumlayabiliriz. Çoğu zaman stres olumsuz bir durumdan kaynaklı ortaya çıkmış gibi düşünülse de bizi çok mutlu eden bir durum da strese neden olabilir.

Stres Nedenleri Nelerdir?

Günlük hayatta en çok strese neden olan durumları sınav, evlilik, boşanma, terfi alma, taşınma, duygusal problemler, yeni bir işe başlama, uzun saatler çalışma, doğal afetler olarak sıralayabiliriz.

Stres Vücuda Neler Yapar?

Stresle birlikte vücudumuzun savunma sisteminin zayıfladığını biliyor musunuz? Ani stres atakları veya kronikleşen stres vücutta pek çok belirtiye neden olabilir. Stresle birlikte vücutta en çok mide bulantısı, baş ağrısı, çarpıntı, uyku problemleri, yorgunluk ve bitkinlik, iştah artması veya iştah azalması, ishal gibi belirtiler gözlemleniyor. Peki ya siz stresliyken en çok hangi belirtileri kendinizde görüyorsunuz?

Stresle Birlikte Hormonlarımızda Neler Oluyor?

Stres denildiğinde akla ilk gelen hormonlar kortizol, adrenalin ve noradrenalin oluyor.

Adrenalin, böbrek üstü bezlerinden salgılanan ve beyin tarafından kontrol edilen bir hormon. Özellikle stres ve travma durumunda vücudu korumak için salgılanıyor. Adrenal yorgunluk tabirini daha önce hiç duydunuz mu?

Adrenal yorgunluk kronik stresle ortaya çıkıyor ve genel yorgunluk, vücut ağrıları, ani kilo kayıpları,  baş ağrısı, saç dökülmesi gibi belirtiler gösteriyor.

Böbrek üstü bezlerinden salgılanan bir diğer hormon olan noradrenalin salınımı, stresle artış gösteriyor. Noradrenalin ”savaş ya da kaç” mesajını vücuda verirken, uyanık kalmayı ve odaklanmayı arttırıyor. Sınav sırasında daha fazla odaklanmanızın ya da stresli dönemlerde uykusuzluk yaşamanızın temel nedeni de işte bu hormon!

Son olarak herkesin bildiği, stres denilince akla ilk gelen hormon olan kortizoldan bahsetmek istiyorum. Depresyon veya stresle birlikte ilk yükselen hormon olan kortizol, özellikle stresli dönemlerde abur cuburlara yönelmenin ve mide problemleri yaşamanın en önemli nedenlerinden.

Stres Kilo Aldırır mı?

Harvard Üniversitesi, kısa dönemli stresin iştahı azalttığını gösterirken, uzun süreli stresin iştahı arttığını gösteriyor. Stres ayrıca seçilen yiyeceğin çeşidini de etkiliyor. Yapılan araştırmalar artmış stres ve kortizol hormonu ile birlikte yüksek şeker ve/veya yağ içeren besinlerin tüketiminin arttığını gösteriyor. Bu noktada özellikle kadınların daha büyük risk altında olduğunu biliyor musunuz? Yapılan bazı araştırmalar kadınların erkeklere kıyasla stresten daha fazla etkilendiğini ve kilo aldıklarını gösteriyor.

Stresle Başa Çıkma Yolları

Stresle başa çıkmak için stres çarkı gibi stres giderici oyuncaklar alanlardan mısınız? Bilimsel çalışmalarla desteklenmiş, ”stresi azaltmanın doğal yolları” konusunu sizler için derledik.

1. Anti-stres etkili vitamin ve minerallerden zengin beslenin

Vitamin/Mineral Anti-stres Etkisi Önemli Kaynakları
B Vitaminleri Metabolizmayı ve sinir sistemini destekler Tam tahıllılar, süt ve süt ürünleri, balık, kuruyemişler, sebze
A,C ve E vitaminleri Hücreyi serbest radikallere karşı korur Meyve ve sebzeler, kuruyemişler
Magnezyum Sinir ve kas uyarılmasının düzenlenmesi Tam tahıllılar, yeşil sebzeler, yumuşak meyveler, kuruyemişler
Kalsiyum Sinir ve kas uyarılmasının düzenlenmesi Süt ve süt ürünleri
Potasyum Su ve elektrolit balansının sağlanması Meyve ve sebzeler

 

2. Mutluluk hormonu: serotonin içeren yiyeceklerin tüketimini arttırın

Stresi azaltmanın doğal yolları denilince akla gelen bir diğer önemli şey mutluluk hormonu! Nam-ı diğer serotonin hormonu, başta uyku, stres, ruh hali ve iştah gibi pek çok durumla doğrudan ilişkili. Yapılan bazı araştırmalar uzun ve sağlıklı bir ömrün altın anahtarının da bu hormon olduğunu söylüyor.

Siz de stresle başa çıkarken yumurta, peynir, ananas, kakao ve kuruyemiş gibi gıdaları günlük beslenmenize ekleyerek serotonin salımınızı arttırabilirsiniz.

90Fit Not: Biz de sizler için günlük menülerimizde yumurta ve kuruyemiş gibi yiyeceklere sıklıkla yer veriyoruz.

3. Avokadoyu günlük beslenmenize ekleyin

Avokado ile ilgili yapılan bir araştırma gün içerisinde yarım avokado yiyenlerin stresle daha iyi baş ettiklerini ve duygusal açlıklarının %40 azaldığını gösteriyor.

4. Daha fazla yeşil yapraklı sebze tüketin

Yeşil yapraklı sebzelerin yüksek folik asit içerdiğini biliyorsunuzdur. Yapılan araştırmalar yeterli folik asit alanların duygusal tepkilerini daha iyi kontrol ettiğini gösteriyor.

Otago Üniversitesi’nde yapılan araştırmaya göre düzenli olarak yeşil yapraklı sebze tüketenlerin daha mutlu ve enerjik hissettikleri görülmüş.

5. Gün içerisinde kendinize bir mola verin ve yürüyüş yapın

Açık havada yürüyüş yapmak veya kendinize zaman ayırıp güzel bir çay demlemek stres seviyenizin azalmasına destek olacaktır.

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, herkese sağlıklı ve stressiz bir gün diliyorum 🙂

Uzman Diyetisyen Çağla PINARLI

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir