Kilo Ver

Sezgisel Yeme Nedir? Sezgisel Beslenme ile Kilo Verme

Son zamanların popüler konularından olan sezgisel yeme kavramını daha önce duydunuz mu? Bugün yazımızda sizler için sezgisel yeme nedir, sezgisel beslenme nasıl yapılır, sezgisel beslenme ile zayıflama gibi pek çok konuya değineceğiz. Şimdiden keyifli okumalar.

Sezgisel Beslenme Nedir?

Sezgisel yemeyi, ideal vücut ağırlığı ve  vücut şekline kavuşmanızı sağlayacak, sağlık faydaları olan bir beslenme şekli olarak özetleyebiliriz. En önemlisi sezgisel beslenme sınırları olan bir diyet değil. Evet yanlış duymadınız!

Sezgisel beslenme tam olarak ”açken ye, tokken dur!” diyor. 

Sezgisel beslenme ne zaman ve ne kadar yediğinizle ilgilenmiyor. Sadece gerçekten mi açsınız yoksa duygusal olarak mı açsınız, bunu ayırt etmek gerekiyor.

Fiziksel açlık: Biyolojik olarak vücudun verdiği sinyallerdir. Fiziksel açlığın belirtisi olarak en çok karşılaşılan sorun, mide guruldamasıdır.

Duygusal açlık: Üzüntü, stres, mutluluk gibi duygu durumumuzdaki pek çok değişikle ilişkili olan açlık türüdür.

90Fit Not: Duygusal açlıkla birlikte genelde kendinizi yüksek yağ ve şeker içeren yiyecekleri yerken bulabilirsiniz.

Sezgisel Yeme Nasıl Uygulanabilir?

İlk olarak açlığınızı 1’den 10’a kadar değerlendirin. 1 puan tamamen aç olduğunuzu, 10 puan ise tamamen tok olduğunuzu gösterir. Açlık seviyeniz yaklaşık 3 puana geldiğinde , açlığınızın daha da artmasını beklemeden yemeye başlayabilirsiniz. Ne zaman durmalıyım diye merak ediyorsanız 6 puanı kendinize tokluk için baz alabilirsiniz.

Sezgisel Beslenme Tarihçesi

Aslında sezgisel beslenme kavramının tarihçesi 1970’lere dayanıyor. Tanım olarak sezgisel yeme, 1995 yılında Evelyn Tribole ve Elyse Resch tarafından yazılan kitap ile ortaya çıkıyor. 2000’li yılların başından itibaren ise, yapılan araştırmalarla birlikte sezgisel beslenme kavramı giderek popülerlik kazanmaya başlıyor.

10 Maddede Sezgisel Beslenme Nasıl Yapılır?

1.Diyet mantığını reddedin!

Sezgisel yemenin en önemli tarafı, diyet karşıtı olması. Bu beslenme tarzıyla kendinizi diyet yapıyor gibi hissetmeden zayıflayacaksınız.

2. Aç hissettiğinizde kendinizi ödüllendirin!

Açlıkla savaşmak yerine aç hissettiğinizde kendinizi ödüllendirin. Gerçekten aç olduğunuzda yemek yiyin!

3. Yemeklerle barışın!

Ne yemeniz veya ne yememeniz gerektiği gibi düşüncelerden uzaklaşıp, yiyeceklerle barışın.

4. Kendinizi cezalandırmayın!

Yiyecekleri tamamen iyi veya kötü olarak değerlendirmeyin. Ayrıca yediğiniz şeyler sizi kötü veya iyi birisi yapmaz. Kişiliğiniz ile yediklerinizi bağdaştırmayın.

5. Sadece açlığı değil, tokluğu da hissedin. 

Vücudunuz açlık sinyalleri verdiği gibi tokluk sinyalleri de veriyor. Bu nedenle tok olduğunuzu hissetmeye çalışmak, iştah kontrolünü kolaylaştıracaktır.

6. Yemek yemeyi daha zevkli hale getirin.

Sizi mutlu eden ve  lezzetli yiyecekleri tercih edin. Yemekleri kendinize bir ödül haline getirmenin, zamanla daha az yemenizi sağladığını göreceksiniz.

7. Kendinizi sadece yemekle ödüllendirmeyin!

Özellikle kilo almanın en önemli nedenlerinden birisi de duygusal açlık. Kendinizi mutsuz hissederken veya stresliyken daha çok yemek yer halde mi buluyorsunuz? Yalnız değilsiniz!

Çoğu kişi duygusal geçişlerde motivasyonunu arttırmak ve kendini ödüllendirmek için yemek yemeyi tercih ediyor. Bu durumlarda yemek dışında sizi mutlu eden farklı şeyleri hayatınıza katmayı deneyin. Stresliyken yemeğe yönelmek yerine meditasyon yapabilir, arkadaşlarınızı arayabilir veya kısa bir yürüyüşe çıkabilirsiniz.

8. Kendinize ve vücudunuza saygı gösterin! 

Bazen kendinizi çok fazla eleştirdiğiniz oluyor mu? Kendinizi olduğu gibi kabul edip saygı gösterin. Unutmayın, siz sadece siz olduğunuz için değerlisiniz.

9. Egzersizi hayatınıza katın!

Düzenli egzersiz yapıyor musunuz? Yapılan araştırmalar, düzenli fiziksel aktivite yaparak vücudunuzun insülinden faydalanmasını %51’e yakın arttırabileceğinizi gösteriyor.

Egzersiz yapmayı sadece kilo vermek için değil, aynı zamanda daha sağlıklı, güçlü ve zinde hissetmek için hayatınıza katın 🙂

10. Son olarak…

Genel beslenme şeklinizin hayatınızı şekillendirdiğini unutmayın!

Sezgisel Zayıflama Mümkün müdür?

Yapılan araştırmalar, sezgisel yemenin psikolojik durumu iyileştirebileceğini, aynı zamanda kilo verme ve kilo kontrolünü de sağlayabileceğini gösteriyor.

90Fit Not: Siz de 90Fit’in hem lezzetli hem de bol çeşitli menüleriyle kendinize sağlıklı ödüller verebilirsiniz.

 

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, herkese sağlıklı bir gün diliyorum 🙂

Uzman Diyetisyen Çağla Pınarlı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir