Diyet Listeleri, Sağlıklı Beslen, Son Yazılar

Gluten Nedir ? Glutensiz 45 Yiyecek (En Geniş Liste)

Son zamanların en popüler konularından birisi de gluten diyeti. Bu yazımızda sizler için gluten nedir, gluten nelerde bulunur, gluten kilo yapar mı , glutensiz beslenme nedir gibi pek çok sorunun cevabını listeledik. Keyifli okumalar 🙂

Gluten Nedir ?

Gluten, çoğunlukla tahıl ürünlerinde bulunan bir proteintir. Sağlıklı kişilerde bu proteinin tüketimi herhangi bir probleme neden olmazken, pek çok yiyecekte bulunan gluten özellikle çölyak hastaları, gluten hassasiyeti ve gluten alerjisi olanlar için büyük önem taşıyor.

Glutenin Faydaları

Glutenin bir protein olduğundan kısaca bahsettik. Glutenin çoğunlukla zararlarından bahsediliyor ve glutensiz diyetler gün geçtikçe popüler hala geliyor. Peki glutenin faydaları var mı sorusu da bu aralar sıkça sorulmaya başlandı. 2017 yılında yaklaşık 100 bin kişi üzerinde yapılan araştırmanın sonuçları gluten tüketiminin kalp damar hastalıkları üzerine olumsuz etkileri olmadığını gösteriyor. Aksine tam tahıllılar aracılığıyla alınan gluten, kalp damar hastalıkları, tip 2 diyabet ve inme riskini azaltıyor.

Glutenin prebiyotik etkiye sahip olduğunu biliyor musunuz ? Prebiyotik etkisi sayesinde gluten, bağırsaklardaki iyi bakterilerin beslenmesini sağlıyor ve probiyotiklerin sayısını arttırıyor.  Sağlıklı bağırsak mikrobiyotasına sahip olmak inflamatuar bağırsak hastalıkları, kolon kanseri ve irritabl bağırsak sendromu gibi pek çok hastalığın önüne geçmede büyük öneme sahip.

Glutenin Zararları

Peki çoğu kişinin korktuğu ve tüketmek istemediği glutenin zararları var mı ? Eğer çölyak, gluten hassasiyeti ya da gluten alerjisi gibi herhangi bir sağlık probleminiz yoksa, gluten tüketmenizde de sorun yok.  Fakat bazı kişilerde gluten içeren yiyeceklerin tüketilmesi vücutta toksin etki yaratıp, bağışıklık hücrelerinin fazla çalışmasına neden olabiliyor. Bu kişilerde glutensiz beslenme yani glutensiz yiyecekler tüketilmesi gerekiyor.

Çölyak Hastalığı Belirtileri

  • Karında şişkinlik ve gaz
  • Uzun süreli ishal ve/veya kabızlık
  • Karın ağrısı
  • Bulantı ve kusma
  • Anemi
  • Kilo kaybı
  • Depresyon
  • Baş ağrısı
  • Yorgunluk

Gluten Hassasiyetinin Belirtileri

  • Kafa karışıklığı
  • Yorgunluk
  • Karın ağrısı, gaz, şişkinlik
  • Baş ağrısı

Gluten Alerjisi Belirtileri

  • Bulantı ve kusma
  • İshal
  • Gözde tahriş
  • Ağız ve boğazda irritasyon (tahriş)
  • Nefes almada güçlük

Glutensiz Beslenme (Glutensiz Diyet) Nedir ?

Özellikle çölyak hastalarında uygulanan ve gluten içermeyen bu diyetteki amaç, hem gluten tüketimini hem de glutenle kontamine olmuş besinlerin tüketimini tamamen ortadan kaldırmak. Peki gluten free diyette neler tüketilebilir diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Gelin glutensiz yiyecekleri hep birlikte inceleyelim.

Glutensiz Yiyecekler

  1. Kinoa
  2. Esmer pirinç
  3. Yabani pirinç
  4. Karabuğday
  5. Darı
  6. Teff
  7. Yulaf
  8. Narenciye, portakal ve greyfurt dahil
  9. Muz
  10. Elma
  11. Şeftaliler
  12. Armutlar
  13. Karnabahar ve brokoli de dahil olmak üzere lahanası sebzeler
  14. Ispanak, lahana ve gibi sebzeler
  15. Patates ve mısır  içeren nişastalı sebzeler
  16. Dolmalık biber
  17. Mantar çeşitleri
  18. Soğan
  19. Havuç
  20. Turp
  21. Yeşil fasulye
  22. Baklagiller (fasulye, mercimek, bezelye, yer fıstığı)
  23. Kuruyemiş ve yağlı tohumlar
  24. Kırmızı et (taze et, domuz, kuzu eti, bizon)
  25. Kümes hayvanları (taze tavuk, hindi)
  26. Deniz ürünleri (taze balık, deniz tarağı, kabuklu deniz ürünleri)
  27. Geleneksel soya ürünleri
  28. Süt
  29. Tereyağı ve ghee yağı
  30. Peynir
  31. Krem
  32. Süzme peynir
  33. Ekşi krema
  34. yoğurt
  35. Zeytin ve zeytinyağı
  36. Avokado ve avokado yağı
  37. Hindistancevizi yağı
  38. Susam yağı, kanola yağı ve ayçiçeği yağı dahil olmak üzere bitkisel yağlar
  39. Su
  40. % 100 meyve suyu
  41. Kahve
  42. Çay
  43. Sporcu içecekleri, soda ve enerji içecekleri
  44. Limonata
  45. Beyaz sirke, saf sirke ve elma sirkesi

glutensiz-ekmek

90Fit Not : Glutensiz un ile yapılan glutensiz ekmek tarifi için tıklayın !

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere herkese sağlıklı bir gün diliyorum.

Diyetisyen Çağla PINARLI

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir