Kilo Ver, Sağlıklı Beslen, Son Yazılar

3 Maddede Ayurvedik Beslenme

1.Ayurveda Nedir ?

Ayurveda,  Hindistan’da ortaya çıkan 4.000 yıllık bir yaşam biçimidir.  Bu kavramı dilimize “yaşam bilgisi”  olarak çevirebiliriz. Ayurveda felsefesi, bir kişinin sağlığını korumaya uzun vadeli bir şekilde odaklanır. Ayurveda diyeti ise zihin-beden türünüze göre beslendiğiniz bir sistem. Zihin-beden tipiniz, mizacınızı, metabolizmanızı, enerji seviyenizi ve vücudunuzun ve zihninizin diğer yönlerini dikkate alan “dosha” olarak bilinir. Zihin-beden tipinizi belirledikten sonra, Ayurveda diyetinizi dosha çevresinde yapılandırabilir ve ayrıca diyetinize bağlı kalmanıza yardımcı olacak Ayurveda yemek alışkanlıklarını uygulayabilirsiniz.

ayurveda-nedir

2.Ayurveda Beden Tipi Nasıl Belirlenir ?

Ayurveda’da üç ana zihin-beden tipi bulunuyor. Bu üç ana dosha: Vata, Pitta ve Kapha.

Dosha’nızı belirlemek için her dosha’nın özelliklerini gözden geçirebilir veya dosha’nızı belirlemek için Ayurveda Testi  / Dosha Testi yapabilirsiniz. Bağımlılık yapıcı yeme davranışlarınız veya bir yeme bozukluğunuz varsa, zihin-beden tipinizin bir parçası olarak altta yatan bir Vata dengesizliği bulabilirsiniz.

Vata ve Özellikleri

Bazı insanlar Ayurveda’yı kilo vermek için bir diyet şekli olarak düşünse de Ayurveda aynı zamanda bir sağlıklı yaşam tarzı ! Birincil dosha’nız Vata ise, harekete ve değişime odaklı, enerjik ve heyecanlı birisiniz demektir.  Ama aynı zamanda endişe ve uykusuzluğa eğilimli olabilirsiniz.

Vatalar, özellikle stresliyken düzensiz beslenmeye eğilimindedir. Ayrıca, dengeli ve sağlıklı bir yeme düzeni yerine, çikolata, hamur işleri ve makarna gibi yüksek glisemik indeksli besinler tüketmeye ve öğünleri atlamaya eğilimli olabilir. Bu grubun en önemli özelliklerinden biri de stresle baş edebilme yolu olarak yemek yemeyi tercih etmeleri.

Pitta ve Özellikleri

Bir Pitta zihin-beden tipinin özelliklerin gelin hep birlikte bakalım. Pittalar zorlanmaktan ve yeni şeyler öğrenmek için akıllarını kullanmaktan hoşlanırlar. Özellikle stresli dönemlerinde, mide ekşimesi ve yüksek tansiyon gibi problemler açısından yüksek risk eğilimindedirler.

Pittalar, her öğünde çok fazla yemek yiyerek, kelimenin tam anlamıyla öfkelerini yutup, öfkeyi ifade etmenin bir yolu olarak fazla yemek yeme eğilimindedir.

Kapha ve Özellikleri

Kapha zihin-beden tipine sahip olanlar, diğer beden tiplerine göre fiziksel olarak daha güçlü ve dayanıklıdırlar.Bununla birlikte, Kaphalar kilo almaya, ödem tutmaya ve alerjilere daha yatkın olabilir.
Kaphalar, genellikle yemeğe bağımlıdır. Yiyecekleri yoğun duygularını gizlemek için ve başkalarıyla veya kendi duygularıyla yüzleşmekten kaçınmanın bir yolu olarak kullanabilirler.

ayurvedik-baharatlar

3.Ayurverdik Beslenme Nasıl Olmalı ?

Vatalar için beslenme önerileri

Vata zihin-beden özelliklerine sahip olanlar daha şekerli, tuzlu ve ekşi yiyecek tercih etmelidir. Diğer taraftan, keskin ve acı tada sahip olan yiyecekleri daha az tüketmeleri gerekiyor. Vataların sıcak ve yağlı yiyecekler tüketmesi beden tipleri için daha uygun olacaktır.

Daha fazla tahıl ürünleri tüketin.

Avokado, mango, kavun, şeftali, nektarin ve muz gibi meyveler tüketmeye özen gösterin.

Sebzelerinizi daha çok pişmiş olarak tüketin. En çok tercih etmeniz gereken sebzeler, kuşkonmaz, tatlı patates, brokoli ve havuç.

Baharat olarak kakule, kimyon, zencefil, tuz, karanfil, hardal, tarçın, fesleğen, kişniş, rezene, kekik ve karabiber gibi baharatları kullanabilirsiniz. Vata beden tipine sahip olanlar acı otlar, maydanoz, zerdeçal gibi baharatlardan kaçınmalı.

Pittalar için beslenme önerileri

Pittalar tatlı ve acı tatları daha çok tüketirken, tuzlu ve ekşi tatlardan kaçınmalıdır. Çok sıcak yiyecek ve içecekler Pittaları olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle daha soğuk ve fresh tatlar tercih etmelidirler.

Pittalar tereyağı, süt, dondurma gibi süt ürünlerini tüketmeye özen göstermeli. Diğer taraftan yoğurt ve peynirden uzak durmalıdırlar.

Tam tahıl, yulaf, pirinç gibi besinlerin tüketimini arttırın.

Üzüm, avokado, mango, kiraz, hindistancevizi, ananas, elma, portakal ve incir en çok tercih etmeleri gereken meyve çeşitleridir.

Pittalar sıcaklık veren kırmızı biber, soğan ve sarımsaktan uzak durmalıdır.

Kaphalar için beslenme önerileri

Kaphalar acı ve keskin bir tada sahip yiyeceklere gidin ve tatlı, ekşi veya tuzlu bir tada sahip yiyeceklerden kaçının.

Kaphalar, süt ürünlerini olabildiğince az tüketmelidir. Süt ürünleri tüketmek istediklerinde az yağlı olanları tercih etmeliler.

Günlük 2-3 fincan zencefil çayı içmeli. Böylece hem bağışıklık sistemlerini hem de sindirim sistemlerini güçlendirebilirler.

Muz, incir, şeftali ,elma, kayısı, portakal ve hindistancevizi gibi meyveleri tüketirken, Kaphalar kuru meyve tüketmemeli.

90Fit Not : Bu yazı wikihow sitesinden alınıp, ingilizceden dilimize çevrilmiş ve uyarlanmıştır. Her bireyin farklı özellikler gösterebileceğinin unutulmaması gerekiyor. Bu nedenle  size en uygun beslenme programını öğrenmek için diyetisyeninize danışmayı ihmal etmeyin.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir