Blog

2020’nin Merak Uyandıran Sağlıklı Beslenme Trendleri

Beslenme trendlerini takip ediyor musunuz? Peki 2020’nin sağlıklı beslenme trendleri neler olacak dersiniz? 10.000’den fazla diyetisyenin katılımıyla gerçekleşen Beslenme ve Diyetetik Akademisi Gıda Beslenme Konferansı ve Fuarı’nda 2020 yılının beslenme trendleri konuşuldu. Biz de bu yazımızda sizler için bu trendleri listeledik. Şimdiden keyifli okumalar 🙂

1. Hayvansal gıdaların tüketimi yerine bitkisel kaynaklı beslenme popülerleşecek.

Yeni yılın sağlıklı beslenme trendleri arasında bitkisel kaynaklı besinlerin tüketiminin artması, hayvansal besinlerin tüketiminin ise azalması bekleniyor. Özellikle Akdeniz Diyetine olan güvenin artması ile bitkisel besinlere yönelim artarken, sürdürülebilir yaşam için hayvansal gıdalara yönelim azalıyor. Bu nedenle 2020 yılında bitkisel gıdalar  içeren, yüksek lifli diyet programlarını sıklıkla göreceğiz gibi duruyor.

2. Besin etiketi okumayla ilgili bilinç artacak.

Paketli gıdaları ara sıra olsa da alıyor musunuz? Peki paketli gıda aldığınızda besin etiketine ve alerjen içeriğine dikkat ediyor musunuz? Yeni yılla birlikte sağlıklı beslenme trendleri arasında alerjen besinler ve gıda etiketi okumayla ilgili bilincin artacağını söyleyebiliriz.

Alerjen besinler neler diyorsanız, en çok alerjik reaksiyonlara neden gıdalar buğday, süt, soya, yumurta, yer fıstığı olarak sıralayabiliriz.

3. Sürdürülebilir beslenme kavramı daha da önem kazanacak.

Dünya genelinde her yıl 1.3 milyar ton yiyeceğin çöpe atıldığını biliyor musunuz? Üstelik her yıl tahılların %30’u, sebze ve meyvelerin %40-50’si , yağlı tohumların %20’si, et ve süt ürünlerinin ise %30’u israf ediliyor.  Sürdürülebilir bir yaşam için başta yiyecek ve su israfını azaltmaya yönelik çalışmaların arttığı, geri dönüşümün önem kazandığı bir yıl bizi bekliyor.

90Fit Not: Sürdürülebilir beslenmenin başlıca ilkeleri olarak yeterli ve dengeli beslenme, sebze ve meyvelerin mevsiminde tüketimi, şeker ve trans yağ içeren paketlenmiş gıdaların tüketiminin olabildiğince azaltılmasını sıralayabiliriz.

4. Probiyotikler kadar, prebiyotikler de konuşulacak.

100 milyondan fazla sinir hücresine sahip olan ve ikinci beyin olarak adlandırılan bağırsaklardan 2019 yılında çokça bahsedildi. Bağırsaklar denilince aklınıza probiyotiklerin geldiğine eminim. Bu yıl probiyotikler kadar prebiyotikler de konuşulacak.  Bildiğiniz gibi probiyotikler yoğurt, kefir gibi fermente yiyeceklerde bulunan veya takviye olarak alınan, sağlık faydaları bulunan canlı bakteriler. Prebiyotikleri ise sindirilmeyen karbonhidratlar yani lif olarak özetleyebiliriz. Bağırsaklarımızdaki faydalı bakteriler bu lifleri besin olarak kullanıyor. Yani tek başına probiyotik almak yeterli değil! Bağırsaklardaki sağlıklı bakterilerin sayısının artması için prebiyotik (lif) kaynaklı da beslenmek gerekiyor.

5. Hindistan cevizi ve hindistan cevizi yağı popülerliğini koruyacak.

2019’un sağlıklı beslenme trendleri arasında bulunan hindistan cevizi ve hindistan cevizi yağı, bu sene de kendinden bahsettirecek. Özellikle ketojenik beslenenlerin olmazsa olmazlarından olan hindistan cevizi yağı, başta laurik asit, kaprilik asit ve kaprik asit olmak üzere pek çok yağ asidi içeriğine sahip. Hindistan cevizi yağının %60’a yakın önemli bir kısmını MCT olarak adlandırılan orta zincirli yağ asitleri oluşturuyor.

90Fit NotHindistan cevizi yağının faydaları olsa da, tüketirken aşırıya kaçmayın. Unutmayın ki 1 yemek kaşığı hindistan cevizi yağı yaklaşık 120 kalori içeriyor 🙂

6. Düşük karbonhidrat içeren ketojenik tariflerin sayısı artacak.

Temel enerji kaynağı olarak karbonhidrat yerine yağların kullanıldığı, diyet örüntüsü %70-80’e yakın yağ ve  %5-10 karbonhidrat içeren ketojenik diyet, bu yıl da kendinden söz ettirecek gibi duruyor. Yeni yılda özellikle ketojenik tarifler büyük ilgi görecek. Biz de sonraki yazılarımızda ketojenik tariflere sizler için yer vereceğiz.

90Fit Not: Dilerseniz ketojenik atıştırmalık ve glutensiz ketojenik ekmek tariflerimize de göz atabilirsiniz 🙂

7. Sezgisel yeme kavramına verilen önem artacak.

Son olarak 2020’nin sağlıklı beslenme trendleri arasında sezgisel yeme bulunuyor. Daha önce sezgisel yeme kavramını duymuş muydunuz? Eğer cevabınız hayır ise sizin için çok kısa özetleyelim. Sezgisel yeme ve farkındalıklı yeme yani mindful eating  ”açken ye, tokken dur!” diyor.

Bu noktada sadece gerçekten mi açsınız yoksa duygusal olarak mı açsınız, bunu ayırt etmeniz gerekiyor. Peki bunu nasıl yapacağım diyorsanız ilk olarak açlığınızı 1’den 10’a kadar değerlendirin. Tamamen açım (midem gurulduyor veya başım ağrıyor) diyorsanız 1 puan, fazlasıyla tokum diyorsanız kendinize 10 puan verin. Açlık seviyeniz yaklaşık 3 puana geldiğinde, açlığınızın daha da artmasını beklemeden yemeye başlayabilirsiniz. Ne zaman durmalıyım diye merak ediyorsanız 6 puanı kendinize tokluk için baz alabilirsiniz.

 

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, herkese sağlıklı bir gün diliyorum.

Uzman Diyetisyen Çağla Pınarlı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir